wave shape

Hva er SEO?

SEO står for Search Engine Optimization, eller søkemotoroptimaliserting på norsk. SEO kan defineres som arbeidet med å øke og forbedre den organiske trafikken som en nettside får gjennom søkemotorer.

Hva organisk trafikk?

Organisk trafikk er besøkende til en nettside som kommer fra søkemotorer, og som ikke kommer gjennom annonser. Alle de største søkemotorene har i dag annonser på resultatsiden. Du kan kjenne igjen annonser i søkemotorer ved at de alltid er merket som annonser.

Organiske resultater er de treff på resultatsiden som ikke er annonser

Noen kaller organisk trafikk for “gratis trafikk”. Dette er fordi man i motsetning til Search Engine Marketing (SEM) ikke betaler for plasseringen direkte til Google (eller andre søkemotorer).

“Gratis trafikk” er et litt misvisende begrep ettersom SEO er en meget kostbar og tidkrevende prosess. Det stemmer at man ikke betaler til Google for trafikken, men man bruker ofte en del ressurser for å oppnå plasseringen.

Hva er fordelene med SEO?

Man kan spørre seg hvorfor man trenger SEO når man kan betale for å få sin nettside øverst i søkemotorene gjennom SEM. I Flow Digital har vi god erfaring med både SEM og SEO. Begge er nyttige, men det er noen unike fordeler med SEO.

Her er noen av fordelene med SEO:

  1. Investering med høy avkastning: Som oftest er det litt ressurskrevende i starten. Men når man har oppnådd ønskede plasseringer kreves det lite for å opprettholde plasseringen. Dette er i motsetning til SEM hvor man må fortsette å betale for klikk. SEM har også en sterk tendens til å bli dyrere etterhvert som konkurransen blir tøffere. For bedrifter som generer salg på internett, så er vi sikre på at SEO er den overlegent beste investeringen som er tilgjengelig.
  2. Høyere volum: Du kan gjøre både SEM og SEO samtidig. Dersom du gjør begge deler kan du ligge med 2 (eller mer) plasseringer på førstesiden. Dette er den beste måten å fange et høyt volum. Når du betaler for annonser med SEM så får du også sjeldent en 100% visning, hvilket man får med SEO. SEO er derfor den eneste måten å få være garantert å få visning for hele søkevolumet.
  3. Branding: de fleste har stor tillit til Google. Dersom en bedrifts nettside ikke rangerer høyt i Googles organiske treff, så ser mange dette som et signal på at bedriften er mindre viktig eller seriøs. Spesielt problematisk er det hvis en bedrift ikke dukker opp organisk når noen søker etter en konkret bedrift.

Hvordan gjør man SEO?

Essensen i SEO er at man demonstrerer for søkemotorer at en nettside har det beste innholdet for et søkeord.

Alle søkemotorer ønsker å finne frem til det beste og mest relevante innholdet for brukeren. Derfor er algoritmene utviklet med nettopp denne hensikt.

Som de fleste vet er Google den overlegent mest brukte søkemotoren i Norge. Det er derfor Google vi tilpasser innholdet for nå vi gjør SEO. Vår erfaring viser at man også oppnår resultater i Bing og Yahoo på denne måten. Hvilket tyder på at de bruker lignende algoritmer som Google.

Kvalitet, autoritet og relevans

Det har lenge blitt hevdet at Google benytter over 200 faktorer for å bestemme en rangering. De er hensiktsmessig å dele faktorene inn i tre kategorier; kvalitet, autoritet og relevans.

Kvalitet

Kvaliteten på innholdet er åpenbart viktig for Google. Dette måler algoritmen på flere ulike måter. Lengde, oppdeling og design spiller en rolle. I tillegg er de fleste enige om at Google også benytter data fra brukere for å se hvor godt de liker en nettside. Dersom mange besøkende klikker seg tilbake til Google etter å ha besøkt en nettside så er dette et signal til Google om at kvaliteten på nettsiden er dårlig.

Innenfor kvalitet kommer også tekniske faktorer slik som hvordan en nettside er kodet for å kommunisere med søkemotorer.

Mobilvennlighet er en viktig faktor innenfor kvaliteten til en nettside. Google annonserte i 2020 at de bytter over til “mobile first indexing”. Dette innebærer at det er nå mobilversjonen som blir vurdert for rangering i Google. Man kan trygt si at mobilvennlighet er viktigere enn noen sinne.

Du kan teste om en nettside er mobilvennlig på Google sitt eget verktøy.

Autoritet

En viktig del av Google sin suksess-oppskrift har alltid vært at algoritmen vektlegger viktigheten (autoriteten) til en nettside. Autoriteten blir målt gjennom å se hvor mange andre nettsider som linker til den aktuelle nettsiden.

Google sin vektleggelse av autoritet er genialt for å sortere blant mange lignende nettsider. Dette er også et punkt for det tidligere har vært lett å lure Google med å bygge masse linker til et nettsted.

Google har jobbet i årevis med å gjøre autoritetbødemmelsen så sofistikert som mulig. Nettsider blir i dag straffet av Google hvis de har bygget linker på en unaturlig måte, slik at Google sin algoritme mener at de “jukser” seg til en høy autoritet. Hvis man bygger linker på en naturlig måte er det likevel mulig å øke nettsidens autoritet og få veldig gode resultater.

En nettside sin alder har også blitt en viktig faktor for å avgjøre autoriteten. Dette har gjort SEO til en mer langsiktig prosess enn hva det var i gamle dager. Det positive med dette er at det blir lettere å beskytte sin posisjon. Når man har oppnådd rangeringen har man alltid fordelen av å være eldre enn nyere sider som har kommet for å konkurrere om din plassering.

Relevans

Det er viktig at innholdet er så relevant som mulig til det aktuelle søkeordet. Før i tiden var dette også mye lettere å utnytte. Ville man rangere for “tannlege Oslo” så kunne man for eksempel skrive dette søkeordet 100 ganger på nettsiden sin. Google ville belønne nettsider som gjorde dette. Også her har Google blitt mye mer sofistikert årene. I dag ville det for eksempel være veldig negativt å bruke søkeordet 100 ganger. Igjen er det smarteste å gjøre innholdet så naturlig som mulig.

Hvor vanskelig er det?

Mange spør oss hvor vanskelig det er å rangere nettsider for aktuelle søkeord. Svaret på dette er at alt kommer an på konkurransen.

For kompetitive søkeord slik som “advokat Oslo”, vil det ta betydelige ressurser og relativt lang tid å skaffe resultater fra en ny nettside. Dersom man har en nettside som allerede har en del autoritet og relevans, så vil det være enklere.

For mindre kompetitive søkeord slik som “advokat Åndalsnes” vil man kunne skaffe resultater ganske fort uten og med ganske små kostnader.

Vanskelighetsgraden må altså vurderes konkret ut fra hvilken nettside man har å jobbe med og hvor stor konkurransen er for søkeordene som man ønsker å rangere for.

Garanterte resultater

Det er alt for mange mediebyråer som kommer med tomme løfter og store ord. I Flow Digital tror vi ikke på å ta betalt for noe som ikke fungerer. Vi velger derfor å garantere resultater på arbeidet vi gjør.

At vi garanterer resultater med SEO betyr at vi setter oss ned med kunden og setter konkrete mål for SEO-arbeidet. Et slikt mål kan for eksempel være å rangere i de 5 første plasseringene for søkeordet “snekker Oslo” innen 9 måneder. Dersom dette resultatet ikke blir nådd, så får kunden alle pengene tilbake.

Spør gjerne rundt om noen andre mediebyråer kan garantere resultater innen SEO. Vi har ikke møtt noen andre som kan stille med en slik garanti.