wave shape

Sosiale medier

Facebooks Ads er enkelt forklart betalte annonser på Facebook. Selv om det ikke er like mye oppmerksomhet rundt Facebook som det var for noen år siden, er dette fortsatt en av de beste stedene og annonsere på.

Det er over 1 milliard aktive brukere på Facebook hver måned, så det er altså ikke uten grunn til at Facebook Ads er svært populært. Det finnes flere forskjellige typer annonser på Facebook, og hvilke du burde velge vil variere. Vi kan hjelpe deg med å forme en kampanje som er mest mulig effektiv i forhold til resultatene du ønsker.

Det som er positivt med å bruke Facebook Ads foran for eksempel annonser på Youtube eller TV er at brukeren sin opplevelse ikke blir “avbrutt”. Brukeren er ikke nødt til å se på annonsene, men de blir plassert naturlig. I mange tilfeller har du mest sannsynlig kommet over reklame på Facebook uten engang å være klar over det. De kan for eksempel dukke opp slik at det ser ut som et innlegg fra en side du følger. I tillegg har du mulighet til å spisse inn hvem som skal se dine annonser på en annen måte enn noen andre sider. Facebook eier blant annet Instagram som også er svært populært. Når du bruker disse sidene får Facebook mye informasjon om deg slik at de kan tilpasse brukeropplevelsen din. Dette høres kanskje skummelt ut, men det er ikke sensitiv informasjon. Det er for eksempel ditt kjønn og alder i tillegg til interesser basert på sider og innlegg du har likt/kommentert på. Selv om noen er skeptiske til dette, er skreddersydde annonser noe de fleste er veldig fornøyde med. Dette gir som nevnt god flyt i brukeropplevelsen. De færreste synes det er noe særlig gøy med avbrudd for å se på reklamer for et produkt eller tjeneste de aldri kommer til å kjøpe. 

Når du setter opp en kampanje på Facebook er det en rekke forskjellige alternativer til spesifikasjoner. Du kan for eksempel velge hva målet med kampanjen er, din målgruppe og mottakernes oppførsel. Videre har du muligheten til å velge i hvilke områder mottakerne skal være i. Dette er veldig greit hvis du for eksempel har et produkt eller tjeneste kun i Norge. Du kan også velge hva slags enheter og plattformer annonsene skal vises på. Dette kan du også la Facebook velge for deg. I likhet med Google Ads kan du også sette et budsjett for kampanjen.